Som dere kan lese i forrige innlegg, skriver andreklassen min en tekst med utgangspunkt i romantikken. Jeg tenker at lærere av og til har godt av å gjøre de oppgavene vi pålegger elevene, for å skjønne utfordringene – og sjekke om de i det hele tatt er gjennomførbare. Det blir derfor ukas utfordring, også for meg. Men hvilken oppgave skal jeg velge? Her er oppgavesettet:
Oppgave 1:
Skriv en analyse av diktet ”Sjøfuglen” av Welhaven. Diktet finner du i norskboka.
Oppgave 2:
Skriv et essay der du tar utgangspunkt i legenden om Faust, som selger sjelen sin til djevelen. (Se norskboka side 139 og bruk andre kilder.) I essayet skal du utforske hva det vil si å selge sjelen sin i dag. Bruk for eksempel filmer du har sett, bøker du har lest, nyhetssaker og personlige historier som innfallsvinkler – og bind det sammen med personlige refleksjoner.
Oppgave 3:
Skriv ei novelle om noen som selger sjelen sin – bokstavelig talt (som ei fantasinovelle) eller i overført betydning.
Oppgave 4:
Velg en norsk eller en europeisk forfatter fra romantikken. Skriv en artikkel der du gjør rede for forfatterskapet og setter det inn i en litteraturhistorisk sammenheng (forklarer hvorfor det er typisk for romantikken). Drøft deretter om forfatterskapet er relevant for oss i dag.
—
Internettfjasedemokrati på sitt beste: Stem – så skriver jeg det folket vil ha.
Stjel som ein ravn, eg, og låner Faust-oppgåva til eigen klasse seinare i vår;) Det var jo ei kremoppgåve! Trur eg hadde valt å skrive oppgåva sjølv også, om eg måtte velge i settet over…
Hurra, stjel i vei. Og lykke til!