Danser med ulver

Jeg er så sint at jeg skjelver. Forhåpentligvis mest på innsida. Jeg rynker panna, konsentrerer meg om å ikke tape ansikt, men heller ikke diskusjonen. Neida, jeg har ikke blitt invitert på lunsj av Siv Jensen. Jeg har heller ikke møtt reggaeartisten Sizzla i ei mørk bakgate. Jeg er på prøvesensur for felles heldagsprøver i norsk, og jeg forsvarer en av mine egne elever sin tekst. Medsensorene mine mener teksten fortjener 2, jeg kan ikke tro det, i mine øyne er den en sterk 3-er. Et hav av forskjell når engasjementet er tent. Jeg forsøker å bite meg fast i vurderingskriteriene, kjære erfarne lektor, mener du virkelig at eleven viser lav kompetanse når det gjelder… – men jeg mister fokuset, peker på selve teksten. Ser du ikke hvor fin denne vendinga er? Hvordan hun bruker sitt eget perspektiv til å belyse temaet?

– Jeg skjønner ikke elevens perspektiv, teksten kommuniserer ikke med meg, sier hun på andre sida av bordet.  Og der sitter vi, steile og stolte, med fingeren på hver vår side av terningen.

Noen ser ut til å tro at vurdering i norsk er nettopp det. Terningspill. Ludo og yatzy. Det er det ikke. Fagkunnskapene våre hjelper oss, det gjør oss til kvalifiserte, kritiske og (forhåpentligvis også) åpne lesere. Vurderingskriteriene hjelper oss, de gir oss et språk og delvis målbare størrelser tekstene skal strekke seg etter. Men i noen sjangre, i møte med noen tekster, koker det ned til et spørsmål om forståelse. I dette tilfellet skriver eleven et personlig essay om forestillinga om det norske. Da hjelper det å kjenne elevens referanseramme. Hvordan ser hennes Norge ut? Hvordan skiller det seg fra Norge ti kilometer lenger vest? Hvordan gir det henne et annet blikk på Norge fire hundre kilometer lenger vest, på den nasjonalromantiske brudeferden i Hardanger? Jeg kjenner perspektivet hennes, ikke innenfra, men nok til å skjønne det. Det handler om forståelse. Men også om vilje til å forstå.

Også handler det om at denne eleven  – i noen lyse øyeblikk – mestrer det jeg synes er det fineste med språk: at det kan brukes til å utfordre sannhetene og snu verden på hodet. Mens mine medsensorer ser ut til å mene at det fineste med språk er sammenheng. Harmoni. Friksjonsløs forståelse. Tenker jeg i sinne og selvrettferdighet. Men jeg tror – ikke bare med følelsene, men også med faglighet og fornuft – at jeg har rett, og jeg vet jeg har siste ordet i denne diskusjonen. Dette er bare en test, det er vurderinga mi som blir stående. Foreløpig. Til eksamen overlater jeg eleven til ulvene. Skrekk og gru – og heldigvis!

4 kommentarer om “Danser med ulver

  1. her inne vil eg hengja oftare. i vurderingssamanheng er eg ein får i ulveskinn. freistar å sjå forbi sjangerbrota eg eigentleg liker, freistar å leggja merke til at dei komma manglar, som eg sjølv aldri har brydd meg om å læra reglane for. freistar koma opp med framlegg til byrjinga på ufullstendige setningar.

    «husk stor bokstav etter punktum» (!)

    no skriv dei fleste eksemplariske avsnitt med temasetning, eksempel, forklaring. tek det som eit teikn på at ulveskinnet har verka.

  2. Det er vanskelig å skulle vurdere alt likt i essays (og skjønnlitteratur spesielt) når mennesker har så ulik forståelse. Dessverre tror mange lærere og fagpersoner at det finnes èn sannhet, at en 6-erelev skal ytre en mening på en spesiell middelveiaktig måte for å score full pott. Det er min tanker. Godt innlegg, det er godt å lese at ikke alle lærere er like… formet av læreplanen, nødvendigvis.

  3. Takk for kommentar! Nå har jeg rimelig stor respekt for læreplanen, egentlig. Det var innafor læreplanen – og for så vidt også innafor vurderingskriteriene – jeg kom i klinsj med ulvene ( 🙂 ). Det er vel egentlig poenget mitt – at vi ikke alltid tolker verken oppdraget vårt eller tekstene likt, sev om vi har de samme rammene. Men det betyr jo også at jeg er enig med deg i at det ikke finnes én sannhet. Så takk for fine tanker – og god påske!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s